Zie mail. HELP!

Dat appte één van mijn klanten me van de week. ‘Zie mail. HELP!’
Ik schrok er niet van. Eigenlijk verwachtte ik ‘m. Niet per se dit appje, maar zo’n soort appje van een klant krijg ik eigenlijk altijd wel zo vlak voor de vakantieperiode. Dat klinkt misschien wat ‘wantrouwend’ maar het is gewoon een ervaringsgegeven: zo gaat het al zolang ik werk, en soms doe ik er zelf ook aan mee.
We willen ‘schoon’ met vakantie
Herken jij dit zelf ook? Dat je je ‘werkbord’ schoon wilt vegen voor een vakantieperiode zodat je, als je thuiskomt, met een ‘schone lei’ kunt beginnen. Maar het ‘stof’ dat wordt weggeveegd dwarrelt ook weer ergens anders neer, bij een ander op zijn of haar bord.
Dat gaat ook zo bij jouw contacten.
En dan komt er ineens iets wat onverwacht nog moet gebeuren
Zo kan het dus ook bij jou gebeuren dat je onverwachte dingen voor je kiezen krijgt als je denkt bíjna klaar te zijn voor vertrek. Onverwacht, maar wel dringend. Vaak omdat iemand anders ook nog even aan het opschonen was 😉
En wat doe je dan? Hoe ga je daarmee om?
Zet je afwezigheidsassistent vast aan
Ik adviseer mijn klanten áltijd om de afwezigheidsassistent – als je daarvan gebruik maakt – 1 dag van tevoren (of soms al 2 dagen) aan te zetten. Zo kun je in alle rust jouw bordje en straatje schoonvegen. Ik doe het zelf trouwens ook. Maak je gebruik van een service om in je vakantieperiode toch bereikbaar te zijn? Laat ook die dan een dag eerder ingaan.
En als er dan nog iets onverwachts komt wat doe je dan?
- Moet dat nú?
Wat dringend lijkt, is het niet altijd. Haal even adem, bedenk of het écht nu nog moet en overleg eventueel met de afzender over uitstel tot na je vakantie. - Zo ja, moet ík dat doen of aan wie kan ik het uitbesteden?
Je bent minder onvervangbaar dan je vaak denkt 😉 en er zijn meer mensen die kunnen helpen dan je soms, vooral onder druk, aanneemt. Besteed deze acute taak uit of vraag iemand anders om één van de dingen op te pakken die ook op jouw lijstje stonden terwijl jij deze taak zelf op je neemt.
En als je het dan zelf oppakt en doet, hoe fijn en toegewijd is het voor degene die met de vraag kwam, dat jij dat nog zo vlak voor je vakantie doet. Win – win.
Zie mail, help!
Zo luidde het appje van mijn klant aan mij. Mooi, ze vroeg dus hulp. En uiteindelijk bleek het gelukkig wel mee te vallen qua hoeveelheid werk, hoewel er veel van af hing. Door er rustig en stap voor stap met haar doorheen te lopen en acties te benoemen, wat wel en niet ‘moet’, kon ik mijn klant uiteindelijk geruststellen en kon zij gefocust zelf doen wat nodig was.
Zij op tijd op vakantie, en ik ook.
Ga jij ook binnenkort? Ik wens je een rustige afronding van je werk voor vertrek, en een fijne vakantie!
Meer voldoening, vrijheid, kwaliteit,
balans, rust, helderheid, overzicht en grip op tijd
Contact@marionvandergiessen.nl
06 12 39 76 12
