Wie de schoen past…
Voor veel 50+ ondernemers is zingeving een belangrijke drijfveer. Het verlangen om te doen wat je belangrijk vindt, op een integere manier die bij jou past. Persoonlijke ideeën en overtuigingen beïnvloeden de zakelijke keuzes die je maakt, maar ook hoe je met klanten omgaat.
Als je bedrijf groeit, is het onmogelijk om jouw visie alleen uit te dragen. Je hebt ambassadeurs nodig, zoals medewerkers met hart voor de zaak die zich verantwoordelijk voelen voor de resultaten die je met elkaar behaalt en de manier waarop dit gebeurt. Mensen die eigenaarschap tonen. Hoe gaat dat binnen jouw bedrijf?
Ondernemer naar mijn hart
De inspiratie voor deze post deed ik op tijdens een zoektocht naar nieuwe schoenen. Ik bezocht het filiaal van een ondernemer die zo’n 50 jaar geleden begon met de kleinste schoenenwinkel van Nederland. Tegenwoordig heeft dezelfde retailer een van de grootste winkels in het luxe segment.
Het is een prachtige winkel waar ik ben, in een megagroot winkelcentrum. Mooie etalage, hoge ramen, echt fantastisch. Dat je na 50 jaar zo met je tijd meegaat. Ik hou van ondernemers die zich tussen de reuzen vestigen. Dat vraagt om inzicht, passie, lef, moed, visie, innovatie en een groots verlangen om daar te zijn.
Leiderschap tonen
Komen zijn ambities ook in het groot uit of blijft hij toch die kleinste schoenenwinkel van Nederland? Je kunt als ondernemer wel het verlangen hebben om te groeien, maar als je eigen mensen dat niet op waarde weten te schatten wordt het onder je ogen tenietgedaan. Het vergt een behoorlijke portie leiderschap en visie om jouw dromen en idealen overeind te houden.
Terug naar mijn bezoek aan de winkel. Terwijl ik op zoek ben naar het perfecte paar schoenen, krijg ik maar weinig support. Het winkelpersoneel is opvallend aanwezig door hard met elkaar te kletsen, over elkaar te mopperen en te klagen. Het draait zeker niet om mij en de andere klanten in de zaak. Ik voel me niet gezien of gehoord.
Gebroken schoenenhart?
Nadat ik dit een tijdje aan heb zitten kijken, verdwijnt bij mij de motivatie om een leuk paar schoenen te vinden en te kopen. Ik heb geen zin meer om hier geld uit te geven. Wat ik wel voel is diep medelijden met de ondernemer die met zijn schoenenhart geen idee heeft wat er in zijn zaak gebeurt. Of misschien weet hij het wel, maar doet hij er niets mee, uit angst voor wat er dan kan gebeuren.
Leg jij ook jouw hele ziel en zaligheid in jouw bedrijf? Daar is op zich niets mis mee. Maar wat komt er uiteindelijk terecht van jouw dromen en idealen? Hoe voelt dit voor jou persoonlijk? Het is goed om hier regelmatig bij stil te staan. Om je af te vragen of de vorm nog steeds bij jou past.
Maak de balans op
Ben jij in staat om van medewerkers ambassadeurs te maken van jouw missie en visie of liggen jouw talenten op een ander vlak? Hoe realiseer jij dromen en idealen? Ik nodig je uit om eens te kijken waar je nu staat, waar je naartoe wilt en wat je hiervoor nodig hebt.
Leiderschap tonen begint bij de balans opmaken.
Ik help 50+ ondernemers inzien hoe ze op een integere manier meer rendement kunnen halen uit hun eigen dagelijks functioneren. De kunst is om nog beter gebruik te maken van eigen mogelijkheden, wijsheid en ervaring. Op deze manier kunnen ze meer waarde toevoegen aan hun dagelijks leven en werken.
Meer voldoening, vrijheid, kwaliteit,
balans, rust, helderheid, overzicht en grip op tijd
Contact@marionvandergiessen.nl
06 12 39 76 12