Ik doe het zelf wel even…
Wat doe jij wanneer om je bedrijfsdoelen te bereiken? En is dat handig?
Veel van mijn klanten horen tot de groep ondernemers ‘Ik zwoeg nog wel even door’. Die stellen zich dus niet de vraag wat ze wel en niet zelf moeten doen – alles wat gedaan moet worden, doen ze zelf.
Dus bevraag ik ze daarop. Zo komen dit soort zaken al snel op tafel:
zelf de foto’s regelen, zelf de foto’s plaatsen, factureren.. doe ik zelf.. . Website? Doe ik zelf. En o ja… die website.. die is aan vernieuwing toe maar daar hik ik al 2 jaar tegenaan. Ga ik zelf doen zodra ik er tijd voor heb.
Je bent niet goedkoper uit als je er niemand voor betaalt
Als je een beetje lijkt op deze klanten van me, dan doe je dat omdat je goedkoper uit bent als je het zelf doet. Jouw bedrijf, jouw verantwoordelijkheid – en het is nog niet zo dat je bergen geld overhoudt, toch? Dus doe je het zelf.
In veel gevallen is die gedachte niet terecht. Je bent niet goedkoper uit, alleen maar omdat niemand je een factuur stuurt! Al die taken waar je je tijd in stopt, slurpen tijd op die je aan je klanten zou kunnen besteden. Je verdient dus niet in die tijd, en uiteindelijk lever je zelfs in. Herken je dit? Omdat je je eigen tijd verkeerd én dus niet facturabel inzet. Zo ben je een dief van je eigen portemonnee en doe je bovendien niet waarvoor je ondernemer bent geworden en waarvan jij als ondernemer heel blij wordt.
Het is niet zo simpel om de grote lijnen te zien
Het is niet gek dat je niet zomaar weet wat je wel en niet zou moeten uitbesteden of delegeren, en wat je misschien helemaal niet op dit moment zou moeten doen. Wat ik zie is dat het ondernemen mijn klanten regelmatig overkomt; je krijgt van Jan en alleman adviezen die zonder enig benul van jouw bedrijf en jouw doelen voor de snelle en goedkope oplossing gaan. Grote halen, gauw thuis.
Hoe moet jij in je drukte, en tussen al die goede raad, dan precies de goede keuze maken voor wat je nu te doen staat, wat je kunt laten en wat je beter delegeert en uitbesteedt?
Wat kun je beter wél in eigen hand houden?
Er zijn ondernemers die voor van alles en nog wat een duur team opbouwen. Dat werkt voor heel veel ondernemers goed. Ze groeien heel snel en hebben snel en de juiste experts op hun vakgebied nodig. Heel goed dus, maar dit geldt niet voor iedere ondernemer. Kijk dus wat je nodig hebt en wat dit onder aan de streep oplevert voor jou? En vooral.. ik blijf het zeggen: doe waar je goed in bent en laat de rest aan een expert over.
Snijd jezelf niet in de vingers doordat je iets niet uitbesteedt maar sla ook niet door, door onnodig uit te besteden.
En wat besteed je uit?
Hoe maak je nou die keuze, uitbesteden? Kijk eens naar:
– Hoe hard ga je? Kijk naar realistisch bestede en te besteden tijd
– Kijk naar kosten (is altijd een issue), investeringen versus gederfde inkomsten (dus reken ook mee hoeveel uur je níet betaald voor klanten werkt)
– Stel prioriteiten. Moet dat nú? Moet ík dat doen? Moet ík dat nú doen?
Als blijkt dat het duurder is om zelf te doen (meer tijd, niet jouw “ding”, meer kosten), besteed dan uit. Niet perse goedkoper, maar wel beter en sneller.
Dit betekent niet dat je dit nu meteen allemaal moet gaan doen
Neem de tijd en neem je bedrijf eens onder de loep en schakel “Eerste hulp” in.
Ik kijk graag met jou mee, op strategisch niveau, naar wat je zelf kunt doen, wat je beter kunt uitbesteden om zo ruimte te maken en meer te kunnen omzetten en vooral tijd te krijgen om te kunnen ondernemen.
Ik help je met de juiste focus om echt te kunnen groeien met jouw bedrijf. Boek een sessie met mij en we lopen samen alvast door jouw eerste prioriteiten heen.
Meer voldoening, vrijheid, kwaliteit,
balans, rust, helderheid, overzicht en grip op tijd
Contact@marionvandergiessen.nl
06 12 39 76 12