Het gaat best goed..
Het is eigenlijk best goed gegaan met mijn klant in 2020.
Onlangs had ik een “groeidag” met haar. Eerst hebben we samen gekeken welke successen zij heeft behaald in het afgelopen halfjaar. Immers, succes moet je vieren en daarom begin ik zo’n ‘groeidag’ gewoon hiermee.
Dan blijkt dat het eigenlijk best goed is gegaan, qua omzet en groei, met de nodige creativiteit. Want 2020 is voor iedere MKB-ondernemer een turbulent jaar volop onzekerheid. In het afgelopen kwartaal heeft zij bijvoorbeeld met de nodige inspanningen nieuwe online cursussen ontwikkeld.
Twee keer per jaar ga ik met mijn klant een dag “de hei” op, in het voorjaar en in het najaar. Ik neem mijn klant mee en niet andersom. We zitten dan op een toplocatie die ik uitzoek en regel. Een locatie waarvan de uitstraling past bij de high end klantbeleving die ik mijn klanten bied en waar we in alle rust comfortabel kunnen werken en genieten.
Ik vind het heerlijk om 1 op 1 met mijn klant aan de slag te zijn, ongestoord met aandacht.
Regelmatig krijg ik de vraag “wat dóe je dan op zo’n dag?”.
Ik maak vooraf een agenda als leidraad, maar we starten de dag altijd eerst met een persoonlijk gesprek en een kop goede koffie. Daarna evalueren we de afgelopen maanden, wat ging goed, waar is verbetering nodig en waarvan krijgt mijn klant geen energie meer en wat is mij opgevallen. Daarna pakken we een onderwerp waarover mijn klant heeft aangegeven te willen sparren. Na een goede lunch gaan we de frisse lucht in en is er ruimte voor een persoonlijk gesprek. In de middag richten we onze blik vooruit en plannen we een brainstormsessie in, gebaseerd op wat er is en waar er groeiwensen zijn. En altijd aan het eind van de dag evalueren we de dag en kijken we of er nog open eindjes zijn die we nog willen bespreken.
Groeidag
De een noemt het een strategiedag, ik noem het een “groeidag”, omdat mijn klant op zo’n dag vooral bezig is met “groei” en “next level” gaan met haar business.
Ingewikkeld? Nee helemaal niet. Ik houd niet van ingewikkelde processen. Ik houd ervan om manieren te bedenken om alles zo simpel mogelijk te houden, gericht op wat mijn klant nodig heeft en gericht op het inzetten van haar expertise hiervoor.
Soms blijven we binnen haar comfortzone en soms kleuren we buiten de lijntjes. Dan neem ik mijn klant vanuit mijn visionaire rol mee. Strategie en de doelen staan centraal hierbij. We kijken op zo’n dag vooral naar de weg ernaartoe, hoe zij haar doel kan halen en met welke middelen of met welk aanbod, gericht op kwaliteit, continuïteit, perspectief en groei.
Doemdenken..
Maar.. het komt vervolgens na zo’n dag niet “vanzelf” naar je toe, hebben we vastgesteld. Tijdens de groeidag hebben mijn klant en ik een korte termijn aanpak besproken. Er kwamen bijvoorbeeld geen deelnemers in haar nieuwe online cursus. En dat was logisch.. want er was totaal geen aandacht aan geschonken door haar opdrachtgever voor wie zij o.a. de cursus heeft ontwikkeld. Door haar opdrachtgever gericht hierop te wijzen en te vragen om intern bij het management aandacht te schenken aan nut en noodzaak van de cursus, kreeg zij binnen een week de eerste aanmeldingen binnen.
Dus als je dan na een paar ideeën tijdens de groeidag en een gerichte aanpak hiervoor al binnen een week de vruchten hiervan kunt plukken, bevestigt dit voor mijn klant en voor mij dat zo’n “groeidag” áltijd nodig, nuttig en fijn is.
Want wat een “pain in the ass” leek, bleek zó simpel te regelen en van doemdenken wordt niemand gelukkig.
Meer voldoening, vrijheid, kwaliteit,
balans, rust, helderheid, overzicht en grip op tijd
Contact@marionvandergiessen.nl
06 12 39 76 12