Boodschappen doen
Ik onderneem zoals ik boodschappen doe – jij ook?
Ik doe regelmatig de boodschappen. We maken gebruik van een versbox en de rest van het weekmenu en boodschappen verzin ik eromheen. De box komt op maandagavond voor de maaltijden voor dinsdag, woensdag en donderdag. Al 3 weken ervoor is het menu uitgezocht en besteld, waardoor ik vaak alweer vergeten ben wat er in de doos zit. Dan moet ik een beetje improviseren als ik in de supermarkt loop voor de rest van het weekmenu.
Soms heb ik een lijst, een overzicht. Die ligt op een strategische plek in de keuken waarop iedereen thuis schrijft wat er nodig is. Soms heb ik zo’n overzicht niet omdat ik spontaan de supermarkt in stap, dan laat ik het los en “zie wel” wat het wordt. Dat zijn de momenten dat ik – in het weekend – in een opwelling nog wel eens toastjes en kaas meeneem, of een zak chips omdat ik eigenlijk al trek heb…
Eigenlijk onderneem ik net zo. In de basis gestructureerd, met ruimte voor improvisatie. Al ben ik gestructureerder in mijn ondernemerschap dan in de supermarkt.
Bij mijn klanten zie ik hetzelfde, dus het zal voor jou ook wel gelden…
Hoe doe jij boodschappen?
- Improviseer je als je het even niet weet?
- Doe je Impulsaankopen voor de “lekkere trek” of om je negatieve gedachten “weg te eten”?
- Met welk Idee ga je naar de winkel?
- Welke Impact heeft het op wat je ’s avonds eet?
- Doe je je boodschappen op een vast moment in de week of, plan je per maand, per week of per dag vooruit?
Hoe onderneem jij?
- Improviseer je dagelijks, wekelijks?
- Onderneem je “Impulsief”? Dan zou je zomaar meer geld uit kunnen geven omdat je geen plan hebt en ad-hoc onderneemt of je haalt te weinig omzet uit je onderneming omdat je geen plan hebt.
- Welke strategie heb je voor jouw onderneming bepaald en met welk doel onderneem je?
- Welke Impact heeft dit op jouw dagelijks leven als ondernemer en op je privé leven?
Geef je meer geld uit dan je van plan was bijvoorbeeld? Want .. heb je nog niet gegeten als je boodschappen doet, dan zal het nog wel eens gebeuren dat je wat lekkers meeneemt als extraatje of nog erger .. in plaats van .. en wat je nodig had vergeet je prompt.. en wees eerlijk.. in de supermarkt kom je nu eenmaal veel ‘afleiders’ tegen. Heb je helemaal geen plan, dan “doe je maar wat” en dat kan best wel eens anders uitpakken dan je dacht en afleiden van jouw strategie en van jouw doelen.
Als ondernemer moet je vooruit kijken, heb je een plan, een strategie, een “boodschappenlijst”. Om je doelen te behalen kun je best wel eens van je pad en van je plan afwijken, zolang je het einddoel maar in je vizier houdt bij de uitvoering en je je niet teveel ervan af laat brengen door de “afleiders”.
Als ondernemer ben ik eigenlijk zo’n “versbox service” voor mijn klanten, die hen helpt bij het vooruit kijken en plannen. En is er iets extra’s nodig, dan doe ik de boodschappen (en in die hoedanigheid bezwijk ik níet voor de verleiding van chips of kaasjes).
Meer voldoening, vrijheid, kwaliteit,
balans, rust, helderheid, overzicht en grip op tijd
Contact@marionvandergiessen.nl
06 12 39 76 12